Spring til indhold

Ikke klar til ændring

Her kan det være en god idé at videreformidle faglig og neutral information om alkohol og graviditet i passende mængder til hende. Lad være med at tage det som en selvfølge, at hun ved alt det, du ved om alkohol og graviditet. Men tro heller ikke, at hun intet ved om emnet.

Spørg først om tilladelse

Det er vigtigt, at du husker at spørge om tilladelse til at spørge til hendes alkoholvaner og til at give informationer. Det er respektfuldt, giver den gravide en mulighed for at sige ja eller nej og mindsker sandsynligheden for modstand.

Du kan spørge:

  • Jeg kunne godt tænke mig at tale lidt med dig om alkohol i graviditeten. Er det okay med dig?
  • Hvis du ikke er klar til at acceptere et nej, skal du selvfølgelig ikke spørge om lov. Er der noget, du er nødt til at informere hende om, f.eks. din underretningspligt, så kan du i stedet spørge:
  • Der er noget, du er nødt til at vide. Det drejer sig om ……. Skal vi snakke om det nu, eller er der noget andet, du hellere vil tale om først?
  • Udforsk hvad den gravide allerede ved om alkohol og graviditet

Spørg om hvad hun allerede ved om emnet. Så undgår du at bruge tid på at fortælle hende noget, hun allerede ved. Du undgår også at overdynge hende med for meget information. Der er grænser for, hvor meget information man kan omsætte på én gang. Desuden får du mulighed for at korrigere eventuelle misforståelser.

Du kan spørge:

  • Hvad ved du allerede om alkohol og graviditet?
  • Hvad ved du allerede om, hvordan alkohol påvirker dit barn?
  • Hvad vil du gerne vide noget mere om?
  • Lyt til det hun fortæller og sammenfat det fortalte

 

Tilbyd information

Du kan spørge:

  • Er det okay, at jeg fortæller dig mere om, hvordan dit barn reagerer på alkohol?
  • Jeg kunne godt tænke mig at fortælle dig lidt mere om, hvorfor Sundhedsstyrelsen vælger at anbefale gravide at holde sig fra alkohol.
  • Er det okay med dig? Undersøg hvad den gravide tænker om informationen.

Det er en rigtig god idé at undersøge, hvad hun tænker om det, du har fortalt. Samt om der er noget af det, som er relevant for hende. 

Du kan spørge:

  • Hvad tænker du om det?
  • Hvor relevant er det her for dig?
  • Hvordan kan du bruge af det, jeg fortæller?
  • Hvad vil du gå videre med?
  • Hvor kan jeg hjælpe?”

Lyt til det hun fortæller og sammenfat det, du hører.

Tilbage til: Hvordan hjælper du bedst.