Spring til indhold

Værd at vide

Her kan du finde de mest stillede spørgsmål, som vi møder fra fagpersoner.

Her kan du finde de mest stillede spørgsmål, som vi møder fra fagpersoner.

 

Hvordan får jeg min borger/patient i behandling?

Du kan ringe til os i vores åbningstid, hvor vi kan finde en tid til samtale eller afrusning. Er der brug for afklaring af eventuelle spørgsmål, er vi ligeledes til rådighed. Der er ikke brug for henvisning for at starte behandling hos os. 

Hvis jeg er bekymret for min borger/patient, hvordan kan jeg så tage snakken om alkohol?

Du kan ringe og få hjælp/ rådgivning af en af vores behandlere. 

 

Hvem er målgruppen for behandling?

  • Borgere fra 18+
  • Borgere der har et uhensigtsmæssigt alkoholforbrug.
  • Pårørende der er tæt på én, der drikker for meget, kan ligeledes henvende sig og få støtte, råd og vejledning.

 

Alkoholbehandlingen tilbyder ambulant behandling til personer, hvor alkoholforbruget er det primære problem.

Hvis andre problemstillinger overskygger alkoholproblemet og umuliggør behandling i forhold til alkohol, vil Alkoholbehandlingen så vidt muligt hjælpe med henvisning til andre mere relevante behandlingsinstitutioner.

 

Hvad gør jeg hvis min borger ikke snakker dansk?

Der kan enten bestilles tolk, eller samtalen kan tages på engelsk. Ring og hør nærmere i vores åbningstid.

 

Hvordan får jeg oplysninger om min borger/patients behandlingsforløb hos jer?

Du skal lave en anmodning om status LÆ 121/ 125 via NFS - husk at specificere hvilke oplysninger du ønsker.

 

Hvilken lovgivning arbejder vi i Alkoholbehandlingen under?

Vi arbejder under Sundhedsloven §141.

 

Hvor hurtigt kan min borger starte i behandling?

Behandlingsgarantien er 14 dage.

 

 

Koster det noget at komme i behandling?

Nej. Det er gratis.